Van Ushuaia, via El Calafate naar Mendoza

• Tijd voor een nieuw verslag

Hola | In het reisdagboek volgen we de verhalen van LauraLaura is een gepassioneerde backpacker.... Het werd weer tijd voor een nieuw verslag en een update m.b.t. mijn reis hier door Zuid-Amerika. Momenteel bevind ik me in Mendoza, middenin het wijngebied van Argentinië. Ik ben dus uiteindelijk vanuit Ushuaia, Argentinië via Chili helemaal naar het noorden gereisd. Hierdoor heb ik min of meer Argentinië en Chili met elkaar 'afgewisseld'. Mijn paspoort raakt inmiddels wat vol met stempels.

• Van Ushuaia naar pinguïns in Punta Arenas

Als je door Patagonië reist en zoals ik in het zuiden begint is er een 'toeristische' route die min of meer vaak wordt aangedaan. Deze route ziet er ongeveer zo uit: Ushuaia (Argentinië), Punta Arenas (Chili), Puerto Natales (Chili), El Calafate (Argentinië) en El Chalten (Argentinië). Elke plek van A naar B kan met een coach bus worden gereisd of per auto. Het is gelukkig geen lastig proces om steeds de grenzen over te gaan, maar het kan altijd wel wat uren in beslag nemen. Vooral de grensovergang naar Chili is erg streng met het meenemen van voornamelijk fruit en dierlijke producten zoals kaas. Ook de bagage wordt om deze reden gescand en als je pech hebt heel grondig gecontroleerd. Vanuit Ushuaia ben ik naar Punta Arenas gereisd waar je de mogelijkheid hebt om een groot pinguïn eiland te bezoeken. De naam van dit eiland is: Isla Magdalena. Het is mogelijk om dit bezoek middels een tour te boeken. Dit is inclusief een ferry heen en terug (2 uur heen en 2 uur terug) vervolgens krijg je de kans om een uur tussen de pinguïns te wandelen. Dit zijn er honderden. De beestjes worden daar goed beschermd, dus voeren en aanraken is niet toegestaan. Deze tour had ik geboekt via Comapa.com. Het kost wel wat, maar het is een leuke ervaring om tussen zoveel pinguïns te wandelen. En zo dichtbij. Verder is Punta Arenas een stadje waar weinig te beleven valt, dus een pinguïn tour zou genoeg zijn.

• Puerto Natales en Torres del Paine

Vanuit Punta Arenas ben ik doorgereisd naar Puerto Natales. Een leuk stadje in Chili die veel wordt aangedaan om het beroemde nationale park: Torres del Paine te bezoeken. In dit prachtige park krijg je de kans om veel hikes en trekkingen te doen. Er worden ook meerdaagse trekkingen aangeboden zoals de 'W Trek' en de 'O Trek'. De reden dat deze trekkingen zo heten is omdat de route volgens een W en een O wordt gelopen. De 'W trek' wordt in 5 dagen gelopen en de 'O trek' in 8 dagen. Ik heb er voor gekozen om beide trekkingen niet te doen, omdat het mij iets te moeilijk en heftig leek en mijn voorkeur altijd uitgaat naar een trekking van minimaal 1 dag en maximaal 2 dagen. Ik heb er zelf voor gekozen om een hike te doen van 1 dag, die ook niet bepaald makkelijk was. De hike wordt ook wel ''Base torres'' hike genoemd omdat de hike eindigt bij het allermooiste plekje van Torres del Paine. Turquoise water, twee uitstekende rotsen en een helderblauwe lucht. De hike was vanaf het beginpunt 10 kilometer heen en 10 kilometer terug. De hele route wordt afgewisseld vanaf een platte weg door bergen, door bossen waarbij je de laatste kilometers alleen maar aan het klimmen bent. Pittig maar je wordt uiteindelijk flink beloond. Ook dit kan ik met recht één van de allermooiste hikes tot nu toe noemen deze reis. Ik heb uiteindelijk het park 2 dagen bezocht. Dag 1 was de Base Torres trekking en dag 2 was per bus verschillende plekjes in het park bezoeken. Ook het laatste was zeker de moeite waard, echter moet het weer ook zeker meespelen.

• El Calafate en de Perito Moreno

Vanuit Puerto Natales ben ik doorgereisd naar El Calafate in Argentinië. Dit stadje wordt voornamelijk aangedaan om de Perito Moreno gletsjer te bezoeken. Vrijwel het hele stadje draait om deze gletsjer Deze gletsjer is 5 km breed en eindigt in een fjord. Ook kan ik met recht deze tour één van mijn hoogtepunten van de hele reis noemen. De Perito Moreno gletsjer is echt heel indrukwekkend! Met een busje werd ik opgehaald en naar de gletsjer gebracht om daar vervolgens om heen te wandelen. Je hebt ook de kans om met een boot om de gletsjer heen te varen, echter leek wandelen mij wel genoeg. Er worden ook tours aangeboden waarbij je de kans krijgt om over de gletsjer zelf heen te wandelen. Ik kan je echt aanraden om vanuit El Calafate in ieder geval de gletsjer te gaan bezoeken, want dit zal je altijd bij blijven.

• El Chalten en de vele hike mogelijkheden

Vanuit El Calafate ben ik door gereisd naar El Chalten. Een dorpje die ook wordt aangedaan vanwege de vele hike mogelijkheden. Ook is het mogelijk om al deze hikes op eigen gelegenheid te doen en hoef je vrijwel nergens entree geld te betalen. Houdt er ondertussen rekening mee dat Patagonië in het hoogseizoen (de zomer die loopt van november tot maart) erg duur is. De prijzen liggen hoger dan normaal mbt accommodaties en restaurants. Om deze reden was het een verademing dat je de hikes in El Chalten lekker op eigen gelegenheid kan doen. Bij aankomst (per bus) in El Chalten wordt je eerst verplicht het toeristencentrum te bezoeken waar een presentatie wordt gegeven m.b.t. het stadje en alle hike mogelijkheden. Het stadje wordt goed beschermd m.b.t. het milieu. Ook wordt er verwacht dat je je registreert ingeval van calamiteiten. Ook hier is de hele natuur weer prachtig. De hike mogelijkheden variëren van moeilijke tot aan 'uitkijkpunt' bezoekjes. Voor elke hiker wat wils dus.

• El Bolson, Cajon del Azul en Chilou island

Vanuit El Chalten ben ik terug gereisd naar El Calafate om daar het vliegtuig te nemen naar Bariloche in Argentinië. Mijn reismaatje Ineke (die ik in Ushuaia had ontmoet) was op mij aan het wachten, en samen maakte wij een plan om 2.5 week samen nog wat door Argentinië en Chili te reizen. Van Bariloche heb ik verder niks gezien, dus daar kan ik helaas niks over vertellen. Uiteindelijk zijn wij 2 dagen naar een klein plaatsje 100 km ten zuiden van Bariloche geweest genaamd El Bolson om daar weer een schitterende hike te doen. Dit plaatsje is minder toeristisch dan alle vorige plekken waar ik ben geweest en kan ik daarom ook erg aanraden. De hike heet Cajon del Azul. De hike gaat een stukje door bossen en eindigt op een plek met hemelsblauw drinkwater. 6 km heen en 6 km terug. Vervolgens zijn wij doorgereisd naar Pucon in Chili en hebben we onder andere de Villaricca Vulkaan beklommen. Dit was ook werkelijk erg de moeite waard en is overal in Pucon te boeken. De groep bestond uit 7 personen en 3 gidsen. De groep wordt dus erg goed begeleid. Verder zijn wij in Chili nog naar Chiloe Island geweest waar wij 5 nachten hebben door gebracht. Dit is het grootste eiland van Chili en staat bekend om haar houten kerkjes en huisjes. Ook krijg je de mogelijkheid om pinguïns te bezoeken. Chiloe island heeft 2 voornaamste bestemmingen: Ancud en Castro. Het eiland kan vanaf elke plek in Chili worden aangedaan. Hou je van rust? Dan is het zeker de moeite waard om het eiland te bezoeken.

• Doorgereisd naar Santiago

Vanuit Chiloe Island zijn we doorgereisd naar de hoofdstad van Chili: Santiago. Santiago heeft weinig toeristische mogelijkheden en wordt ook wel gezien als 'Een stad' met weinig bijzonders. Wij gingen erheen om vrienden te bezoeken die ik ooit in Australië had ontmoet. Met z'n vieren zijn we een weekend weggeweest naar de kust: Valparaiso en Vina del Mar. Dit is zeker aan te raden en heeft wat weg van echte vakantiebestemmingen. De straatjes van Valparaiso zijn erg kleurrijk en Vina del Mar ligt aan de zee. Ik zou nooit te lang tijd spenderen in Santiago maar lekker aan de kust, aangezien het daar ook meer sfeer heeft. Echter heeft Santiago wel gedeeltes met leuke restaurants en barretjes en heb je de mogelijkheid om de heuvels in te gaan. Zoals ik in het begin van mijn verslag zei ben ik nu in Mendoza en reis ik overigens ook weer alleen verder. Ik kom er snel weer op terug hoe het mij verder vergaat.

Hasta Luego!

Besos, Laura

• Enthousiast over Laura's reisdagboek? Deel via de social buttons (rechts)!